7 saker du bör göra innan du checkar ut från hotellrummet

Det finns mycket man kan göra för att underlätta för personalen när man lämnar hotellrummet. Det mesta handlar om rent hyfs, medan andra saker handlar om att göra det så smidigt som möjligt för städpersonalen.

Ibland blir jag faktiskt förvånad över hur andra inte verkar tycka att det är någon big deal hur man lämnar sitt hotellrum vid utcheckning. Som att det vore en självklarhet att bete sig hur som helst? Jag sover på hotell ca 6-7 gånger i månaden i och med mitt jobb, och såklart när vi är på semester. Det blir många dagar per år som jag möter och följer personalen på olika hotell. För mig har det alltid varit självklart att lämna mitt hotellrum i ordning vid utcheckning. Min make tycker att det ibland går lite till överdrift med hur pedantisk jag är, men för mig är det viktigt att lämna ett bra intryck, oavsett om det ingår i personalens arbetsuppgifter eller inte att plocka upp efter mig, så förstår jag inte vitsen med att inte ta ansvar för sig själv och sitt eget.

Här kommer mina top 7 saker som jag vet att städpersonalen värdesätter när du checkar ut från ditt hotellrum.

1. Gör en badrumskontroll
Är inte detta ändå det viktigaste momentet? Jag utgår från att de flesta ser över hur man lämnar toalettstolen och handfatet. Är man på besök hos vänner och bekanta gör man väl detsamma? Att lämna badrummet fräscht är väldigt uppskattat av städpersonal på hotell, och vi kan förstå varför. Om du inte reflekterat över denna punkt tidigare, så hoppas jag att du fortsättningvis prioriterar att göra en badrumskoll innan du lämnar hotellrummet. Kontrollera badrummet för eventuella orenheter i toalett, handfat och dusch. Det är alltid trist för städpersonal att lägga extra tid på att göra rent just dessa ställen. Att ta reda på sitt eget hår i duschen och använda toalettborsten vid behov känns som ett absolut must-do.

2. Samla ihop använda handdukar
Vissa hotell har skyltar i badrummen som visar att du gärna får lämna de handdukar som använts på golvet (eller i badkaret) som ett tecken på att de ska bytas ut med en hänvisning till hotellets miljöpolicy. Ska du stanna fler nätter, finns det en god anledning att återanvända handduken genom att hänga upp den igen. Byter du handduk varje dag hemma?

3. Töm flaskor och glas
Du kan göra städningen betydligt trevligare genom att hälla ut slattar och halvtomma flaskor. Städpersonalen kommer garanterat uppskatta att de slipper stå och hälla ut slattar från läskburkar eller ölflaskor. Ställ i ordning alla flaskor och burkar på samma ställe, så att städpersonalen inte behöver plocka allt för mycket efter dig för att samla ihop ditt skräp.

4. Knyt ihop soppåsen i badrummet
Städpersonalen vill inte se sanitetsprodukter, snytpapper eller matrester som luktar illa. När du är redo för att lämna hotellrummet för att checka ut, se till så allt som ska slängas ligger i soppåsen och inte på nattduksbord eller handfat. Knyt ihop påsen för att minska obehag för städpersonalen. Ett väldigt enkelt sätt för att visa att du bryr dig om andra och tar ansvar för ditt eget.

5. Öppna upp för ljusinsläpp
Ingen vill kliva in i ett helt mörklagt rum, inte heller städpersonalen. Det ser också trevligare ut om gardinerna inte är fördragna. Så innan utcheckning, se till att dra undan gardinerna och öppna upp för för att släppa in ljuset. När du gjort detta, blir det också mycket enklare att göra en sista kontroll i rummet för att se till så du inte glömt något, kanske ett par kalsonger på golvet eller mobilladare i vägguttaget?

6. Dra av sängkläder och vik ihop täcket på sängen
Alltid när jag lämnar hotellrummet för att checka ut, drar jag lakan, påslakan och örngott och lägger sedan i en hög. Täcket viker jag ihop och lägger på sängen tillsammans med kuddarna. Är detta överkurs tänker du? Det tar inte mer än någon minut, och städpersonalen gör detta moment i flera hundra hotellrum dagligen. Att underlätta med något så lite kan göra mycket för någon annans arbetsdag. Speciellt att underlätta ergonomiskt för någon annan.

7. Att lämna dricks
Att lämna dricks är naturligtvis upp dig själv och också lite beroende på var i världen du befinner dig. Men för hotellvistelser under semester som haft dig boende under många nätter, varför inte lägga en liten peng om du är nöjd? Om inte annat, kan du lämna en liten lapp där du skriver ett tack meddela du är nöjd med servicen. Städpersonal är generellt sett ofta förbisedda och något så litet som en lapp kommer uppskattas, jag lovar! därför uppskattas sådant väldigt högt. Speciellt om du tänkt att återvända till hotellet, då kanske dem minns dig och ger dig ännu bättre service nästa gång?

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev kostnadsfritt! Med ett Premium-medlemskap få du tillgång till alla låsta artiklar på hemsidan. Du slipper du också all annonsering från Google på hemsidan. Medlemskapet betalas med en engångskostnad och ditt medlemskap gäller obegränsad tid.

Medlemskap Premium 89SEK

Välj om du vill få e-post omedelbartdagligen eller veckovis. Ändra dina leveranspreferenser i din prenumerations adminpanel. Du godkänner vår integritetspolicy (Länk).

Skriv en kommentar

Upptäck mer från Happytravels.se

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

happytravels.se

Prenumerera på Nyhetsbrev 🔔

Håll dig uppdaterad på nyheter och inlägg på happytravels.se. 

Välj om du vill få e-post: omedelbartdagligen eller veckovis. Ändra dina leveranspreferenser i din prenumerations adminpanel.