Bonusresa avbokad av partnerflygbolag inom SkyTeam
happytravels.se
Reseblogg för poängsamlare
- Publicerat
- Ändring och Avboknig
EuroBonus - bonusresan har blivit avbokad / cancellerad
Om man har bokat en poängresa gäller alltså samma regler som vid en ”betalande” biljett, dvs att man ska bli ombokad till en annan flight i samma resklass även om det är med annat bolag. Detta gäller dock enart med bokningar hos SAS, men inte med andra SkyTeam partnerflygbolag. Undantaget är om du inte redan har påbörjat din resa. SAS har endast möjlighet att boka om till andra SAS flighter med awards tillgängliga. Om du har en bonusresa med ett annat bolag inom SkyTeam, är det utförande flygbolag som ställt in/avbokat som är skyldiga att lösa en ny biljett. Om du har en bonusresa hos något annat partnerflygbolag och din resa blir avbokad finns det en disclaimer längst ned på sas.se där du bokar dina bonusresor med sas partner Där står det att:
"De priser som visas gäller för en vuxen. Observera att skatter och serviceavgifter endast är indikationer och kan ändras (uppåt eller nedåt) beroende på vald flygning. Det slutliga priset anges på betalningssidan. Om ett partnerflygbolag ställer in en flygning kan SAS EuroBonus inte garantera att du blir ombokad till en annan flygning, såvida inte det utförande flygbolaget bokar om din biljett. SAS EuroBonus kan endast boka om dig på ett annat partnerflygbolags bonusbiljett om en sådan är tillgänglig för köp. För flygningar med andra flygbolag än SAS gäller respektive flygbolags transportvillkor."
sas hemsida
Om det endast är SAS flight som ställts in är det alltså SAS skyldighet att boka om dig på ny flight. När det är 14 dagar till avgång kan SAS enligt sina påhittade regler boka om till andra SkyTeam flygbolag. Om du får info om inställd flight 29 dagar innan avresa kan du vänta de 15 dagar du har på dig att acceptera ändringen och då vara på 14 dagars gränsen. SAS har en egen påhittad regel att de bara bokar om 14 dagar innan till andra bolag. Om du fick ändringen nu har du 15 dagar på dig och då kan du vänta in 14 dagars fönstret för att bli ombokas. SAS har inget stöd i regelverk för detta, men du kommer inte få kundtjänst att bryta mot denna regel. Pratar du med rätt person skulle dem eventuellt kunna boka in dig på vanlig revenue om det inte finns några tillgängliga bonusplatser, men det kan krävas många samtal att få en sådan agent. Om annat flygbolag inom SkyTeam ställer in din bonusresa är det detta flygbolag som är skyldiga att boka om dig. Detta framgår i EU261/2004 och SAS har en liten text om det på hemsidan också. Det är här det blir väldigt problematiskt när bokningen är gjord av bolag x men flighter utförs av bolag y.
Om du har en flight med något annat partnerflygbolag inom SkyTeam
Det är alltid flygbolaget som ställer in som är skyldiga att boka om. Om du har en flight med något annat flygbolag inom SkyTeam kommer dem inte röra din biljett då den är utsåld av sas. Det är här man hamnar i kläm som resenär, det blir lite som resebyråbokning när du bokar med sas men ska flyga med xxx. EU261/2004 är dock väldigt tydliga med att det är utförande bolag som är skyldiga att lösa detta.
Många blir väldigt upprörda över detta, speciellt då det kräver tid och ansträngning att hitta nya bonusplatser för det datumet man planerat att komma iväg på. Man har planerat, ansökt om semester från jobbet, bokat hotell och förberett sig så gott man kan. Och sedan cancelleras bonusresan eller delar av flighterna i bokningen av känd eller okänd anledning. Har man bokat resan med partnerflygbolag hänvisar dem till sas som ställt ut biljetten. Paniken uppstår och man ringer sas kundtjänst för att få hjälp med ombokning av sina bonusplatser. SAS i sin tur hänvisar till att det inte finns några lediga bonusplatser med något av partnerflygbolagen att omboka till samma datum (eftersom folk hänger på låset +300 dagar innan avresa och bokar sina bonusbiljetter). Det blir moment 22. Det är kanske flera som rycker på axlarna åt detta, men år 2024 borde detta vara totalt oacceptabelt. Ett absolut minimum för ett flygbolag som som tar människor från A till B är att kunna marknadsföra vad som finns tillgängligt till rätt pris och rätt tid och sedan leva upp till vad kunden bokat och betalat för. Allt annat är falsk marknadsföring.
- Om man har bokat en poängresa gäller alltså samma regler som vid en ”betalande” biljett, dvs att man ska bli ombokad till en annan flight i samma resklass även om det är med annat bolag. Detta gäller dock enart med bokningar hos SAS, men inte med andra SkyTeam partnerflygbolag. Undantaget är om du inte redan har påbörjat din resa. SAS har endast möjlighet att boka om till andra SAS flighter med awards tillgängliga.
- Du har rätt att bli ombokad utan avgift men det kräver att det finns award-biljetter tillgängliga på de sträckor du vill åka.
De allra flesta som bokar Award flights är ute i väldigt god tid att att hitta sina bonusplatser i Business Class eller den bästa resrutten utan onödigt många mellanlandningar.
Tyvärr är det ju ganska uppenbart att flygbolagen (sas) inte hanterar bonusresor på samma sätt som revenue. Det kan dock aldrig skada att försöka vara trevlig och lösningsorienterat när man ringer in för att få hjälp med ombokning. Det mesta lösa sig, allt som oftast, även om du antagligen måste nedgradera till ekonomi för att det inte finns några lediga platser i högre kabinklass, kommer du ändå förhoppningsvis till ditt resmål, utan kontanta medel. En strid kring varje cancelerad resa och att kräva förändring för detta, kan leda till försämringar i kostnad och flexibilitet för oss EuroBonus samlare. Försök att se en bonusresa som just en bonus. Biljetterna är väldigt väldigt flexibla (100% återbetalningsbara fram t.o.m. 24h innan avresa). Oftast är dom också i stort sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen från sina vardagsinköp. Boka alltid enbart 100% avboknkngsbara hotell, så slipper du på så sätt all oro.
Tips på vad du själv kan göra om sas inte kan boka om dig samma datum till ditt resmål:
- Dela upp dina segment (flighter) på sas sökmotor för bonusresor med sas partner. Se om du hittar tillgänglighet från en annan flygplats i Sverige och/eller Europa.
- Sök efter tillgänglighet på Awardfares.com. Läs denna Guide.
- Sök efter tillgänglighet till ett annat resmål eller destination. Är det sol, bad och värme du är ute efter, kanske det finns lediga bonusplatser i Business class till ett annat land eller destination?
- Om du inte kan nöja dig med att stanna hemma, boka bonusplatser i ekonomi (det finns mycket fler lediga bonusplatser än i Business class på varje flyg). Se resan som bonus och att du ändå trots allt kommer iväg på din efterlängtade semester.
Du har rätt till att välja mellan ombokning och återbetalning enligt EU förordning 261/04.
Vanliga frågor och svar vid avbokning eller ombokning av bonusresa
Ombokning, ändring eller avbokning av din bonusbiljett
Kontakta Kundtjänst
på telefon 08 797 40 40 mån–sön kl 09.00 -17.00
SAS
- Du kan omboka, ändra eller avboka SAS- och SkyTeam bonusbiljetter upp till 24 timmar före avgång. Förutsatt att dina poäng är giltiga. Observera att du inte kan återanvända utgångna poäng. Om avbokningen sker mindre än 24 timmar före avresa kommer poängen inte föras tillbaka till ditt EuroBonus-konto. Skatter och avgifter är återbetalningsbara. SAS erbjuder ombokning till länder som har inreserestriktioner världen över. Om du ska göra en ny bokning, använder du en icke utgången Amex voucher.
- SkyTeam bonusresor: När du väl har påbörjat din resa kan du inte boka om hemresan.
- Om du har bokat en blandad bonusbiljett med vanlig biljett för poäng, då behöver du kontakta SAS Kundtjänst för ombokning.
Ombokning av rena SAS FLYGNINGAR när resan väl är påbörjad är tillåten
För bonusresor med SAS gäller numera att det är tillåtet att omboka resan senare än 24h innan avresa (dvs fram till incheck stänger). Det är också möjligt att ändra hemresan efter det att utresan är påbörjad. Men detta gäller endast om det är 100% SAS flygning, aldrig om det är något segment med i bokningen med SkyTeam. Avboka din resa mot en avgift fram till avgången. Alla giltiga poäng returneras till ditt EuroBonus-konto.
SAS-bonusresor: Du kan boka om mot en avgift fram till avgången så länge dina poäng inte är utgångna.
- Avgiften för avbokning/ombokning av inrikesflyg och flygningar inom Europa är 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD.
- Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
- När du kombinerar en SAS Bonus-biljett med en vanlig biljett för poäng gäller biljettprisreglerna för den vanliga biljetten när du avbokar/bokar om hela bokningen.
Avgifter för att omboka, ändra eller avboka bonusbiljetter
Avgifter för att omboka, ändra eller avboka bonusbiljetter
- SAS bonusbiljetter inrikesflyg inom Europa: 250 sek per resenär
- SAS bonusbiljetter till/från Asien och Nordamerika: 750 sek per resenär
- SkyTeam partnerflygbolag bonusbiljetter: 150 SEK per resenär
Avboka bonusresa online
Om det inte går att avboka när du är inloggad på “mina sidor”, så ringer du kundtjänst för att avboka din bonusresa. Om du väljer att avboka bonusresan, får du tillbaka både poängen & vouchern (om giltighetstiden inte passerat) samt de betalda skatterna om du avbokar senast 24h innan avresa. Det förutsätter att dina poäng inte går ut innan du avbokar din nästa resa. När du väl har påbörjat din bonusresa kan du inte boka om den eller få återbetalning för hemresan. Din American Express voucher förmån är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Din Amex 2f1 voucher gäller alltså från det datum du erhåller din voucher fram till slutet på följande kalenderår. Bokning måste ske inom förmånens giltighets- tid, medan resan kan genomföras efter förmånens giltighetstid.
Kan jag boka om min bonusresa om mina poäng har gått ut?
Nej. Normalt sett kan du inte omboka din bonusresa om dina poäng har gått ut. Vissa undantag gjordes under pandemin och Covid-19.
Namnändring på bonusbiljett
Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett SkyTeam partnerflygbolag (endast sas flygningar mot en avgift)
Hur man ändrar datum, tid eller namn
Om flygningen utförs av SAS kan du ändra namnet fram till 24 timmar före avresa, mot en avgift på 600 sek. Det finns personer som gjort namnändring för 150 sek, men det beror på att agenten blandat ihop ändringsavgift (ombokning av resa) med namnändring. Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett SkyTeam partnerflygbolag.
- Gå till Mina bokningar på sas.se.
- Sök efter din bokning med ditt efternamn & bokningsreferens.
- Öppna bokning och välj ”ändra bokning”.
- Välj flyget du vill ändra och det nya resdatumet eller -tiden.
- Ange dina betalningsuppgifter och bekräfta ändringen.
Utgången Amex 2for voucher?
Resor bokade med en American Express 2for1 voucher som gått ut på grund av att sas eller SkyTeam partnerflygbolag ställer in din bonusresa förlängs med 1 månad. Amex 2for1 voucher blivit förlängd och gått ut kan inte ombokas eller avbokas utan att vouchern brinner inne.
Ombokning & avbokning av Revenue biljetter
Dessa är biljetter som betalats med poäng, och är därmed ingen bonusresa
SAS har ett speciellt system, där du kan ersätta poäng med kronor och därmed köpa ”vanliga flygbiljetter” för poäng. Dessa biljetter är inte awards, det är vanliga biljetter med vanliga biljettregler men de har betalas med poäng. Man ska inte blanda ihop dessa med award biljetter. Revenue biljetter har inget fast poängpris som Award har. På Revenue biljetter tjänar du poäng när du flyger. Märk att revenuebiljetter som betalas med poäng kan ha en avbokningskostnad beroende på biljettklass. Se därför till att du bokar om till en ny resa med dina poäng och/eller voucher innan giltighetstiden går ut. Har du bokat en resa ”betald för poäng” eller blandat pengar och poäng när du bokat, går du till mina bokningar när du är inloggad & väljer ”avboka”. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du har bokat en reguljär biljett för poäng eller en blandning av bonusbiljett och reguljär biljett för poäng måste du kontakta SAS Customer Service för att avboka.
Om du avbokar en återbetalningsbar biljett kommer du att få tillbaka ett belopp som motsvarar det betalda biljettpriset, minus eventuella serviceavgifter eller avbokningsavgifter. Biljetttyper: SAS Go Pro, SAS Plus Pro och SAS Business Pro. Om du avbokar en ej återbetalningsbar biljett återbetalas endast skatterna, biljett- och inrikes/internationella avgifter* återbetalas inte. USA: Internationell avgift. Japan: Bränsletillägg. Biljetttyper: SAS Go Light och SAS Go Smart. Om du har bokat en tur- och returbiljett och bara vill flyga enkel resa får du återbetalning för den del som inte används, enligt villkoren för din biljett. För avbokning inom 24 timmar efter bokning, se 24-timmars pengarna-tillbaka-garantin. Din återbetalning kommer att beräknas baserat på biljettreglerna och transportvillkoren.
Premium medlemskapet är en tjänst för dig som inte vill bli störd av automatiska reklamannonser på hemsidan. Med ett Premium-medlemskap slipper du alla sådana annonser och du har också tillgång till låsta artiklar.
- Inlägget uppdaterat: 2024-11-16
- Ändring och Avboknig
- Inga kommentarer
Dela inlägg
happytravels.se
En blogg för poängsamlare. eurobonuspoang.se har flyttat till happytravels.se
Smarta resetips hur du förvandlar dina vardagsinköp till bonusresor. Samla poäng från vardagsinköp till bonusresor inom SkyTeam. Du hittar Guider och tips på hemsidan hur du samlar poäng på vardagsinköp & hur du bokar en bonusresa för dina EuroBonus-poäng.
Veckans tips
Amex 2for1 voucher förlängs till den 31/3 2025
SAS utvidgar inrikestrafiken den 2 januari 2025
Gott nytt år från happytravels!
Läsvärt
Veckans tips
FlightConnections – hitta bonusresor
Lägg till anslutningsflyg på bonusresor med SkyTeam
Amex Välkomstbonus
Bonusresa: Tips på resmål och avbokningsbara hotell
Gratis UC-score / kreditkoll
Awardfares – hitta bonusresor i Business & First class
Booking.com – Boka hotell med gratis avbokningsalternativ
Samla EuroBonus-poäng på Lassie djurförsäkring
25% poängrabatt på bonusresor inom Sverige. Boka senast 17 november
Booking.com – spara minst 15% på nästa semester!
Amex Välkomstbonus
Vinn 10.000 EuroBonus-poäng! Tävlingen avslutas 31 okt 2024
Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.
Snabblänkar
Hitta tillgängliga bonusplatser i Business & First class till din poängresa
Få 20% rabatt hos AwardFares på första månaden när du tecknar ett Gold eller Diamond medlemskap.
Sökverktyget Awardfares gör det möjligt för dig att hitta SkyTeam bonusresor i Business & First class. Du kan prova en 24h fri provperiod med vår länk, innan du bestämmer dig för om du vill börja betala och fortsätta med medlemskapet. Rabattkoden på 20% gäller endast i 7 dagar. För att få rabatt behöver du bara klicka på länken igen. Att skapa ett medlemskap är kostnadsfritt.
Nyhetstips poängrelaterat
Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.