Omslagsfoto: BRA
Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda.
BRA blir en underleverantör till SAS, där bolaget efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, primärt med Arlanda som bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder och sträcker sig över sju år. BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024 skriver BRA i ett pressmeddelande. Från och med nästa år kommer BRA att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna.
Avtalet med SAS betyder, enligt BRA, att bolaget kommer att köpa fler plan och behöver rekrytera både kabinpersonal och piloter. Anställda som arbetar med marktjänster och administration kommer däremot att varslas om uppsägning.
Historik:
I början av året blev det känt att Stockholms stad säger upp avtalet med staten om Bromma flygplats. 2038 ska flygplatsen vara avvecklad och marken återställd. Därefter ska en helt ny stadsdel byggas med totalt 22.500 bostäder.
Av de 17 destinationerna som trafikeras på Bromma flygplats trafikeras de flesta av flygbolaget BRA. inrikesdestinationer enligt hemsidan är bland annat Göteborg, Malmö, Visby, Sälen, Ängelholm/Helsingborg, Umeå och Östersund, medan Aarhus i Danmark och Helsingfors i Finland benämns som utrikesdestinationer.