Flyg gratis världen över med poäng från dina vardagsinköp
Reseblogg för poängsamlare
Codeshare är när man bokar ett flightnummer från ett bolag (marketing eller selling carrier) men flighten utförs av ett annat bolag (operating carrier), vilket innebär att det inte är samma bokningsklass mellan bolagen. Flera flygbolag säljer biljetter för en flygning och använder således egna flygnummer för flygningen. Codeshare ger passagerare betydligt fler valmöjligheter och gör att ett flygbolag kan sälja biljetter till en destination de inte trafikerar själva.
Du bokade kanske från början bokningsklass C (Business) men hos det andra flygbolaget har dem översatt det utifrån sina egna tariffer till exempelvis ekonomi plus. Det kan därför kan vara oklart hur mycket poäng man får på en sådan biljett. Det är inte alltid enkelt att veta om man bokar codeshare eller inte. Codeshare-flighter har ofta fyra siffror i flightnummret medan de som inte är codeshare oftast har tre. Om du känner dig osäker, så ska du titta noga om bokningsdialogen nämner något annat flygbolag. Du kan kolla på OpenFlights.org och ITA Matrix om det är codeshare. Hos ITA Matrix kan du specificera operating carrier i din sökning för att säkerställa att du undviker codeshare.
Exempelvis har SAS och Lufthansa codeshare på alla flygningar mellan Skandinavien och Tyskland, det innebär att alla SAS flygningar har ett Lufthansa flygnummer och kan inkluderas på en Lufthansa biljett och vice versa. Om du har en codeshare på ett SK-flyg tjänar du baspoäng beroende på vilket flygbolag som utför dessa flygningar. Inga poäng tjänas in på flygningar som utförs av ett flygbolag som inte deltar i EuroBonus. Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller om den flighten ställts in, kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.
Star Alliance bokar alltså inga flyg och har inget ansvar, utan det är operating carrier som är ansvariga för att boka om dig om du fått din resa avbokad eller inställd. Med codeshares på Star Alliance-flyg är att det är operating carrier som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier. Om du köper en biljett av SAS med ett annat flygbolag inom Star Alliance, kommer denna att översättas till någonting hos det andra flygbolaget. Din bokningsklass xxx hos SAS som exempelvis skulle ha gett 500% i poäng kanske översätts till en annan bokningsklass som ger 0%. Undantag är att boka anslutningar till FRA osv som Lufthansa operated by SAS, då vi vet att SAS flighter alltid ger minst 100%. Om det är en flygning nu i dagarna har du betydligt större chans att få hjälp (och ersättning) än om det är ett flygning flera månader.
Gällande codeshare med Eurowings, så flyger de ibland Wetlease åt Lufthansa. Då är det Lufthansa som är ansvariga och ibland är det en codeshare och då är det Eurowings som är ansvariga. För att du ska kunna bliombokad till ett annat flyg, krävs det att det finnas bonusplatser på de flygen. SAS kan hjälpa till med ombokning.
Användbara länkar:
Termen används av flygbolag för att se inventering av två eller flera segment av ett ursprung och en destination som ett i stället för enskilda ben. Till exempel kan Miami (MIA) till Los Angeles (LAX) vara ett direktflyg (non-stop), eller så kan man t.ex. ansluta i Houston (IAH). Per definition kräver “Married segment” att de behandlas som en enhet. Ibland går det inte att boka en bonusresa (award) trots att man ser tillgängligheten, då kan det vara så att det inte är möjligt att flighterna separat går att koppla ihop hos flygbolaget, det har med married segment att göra. Du kan boka A-B och B-C separat men inte A-B-C. Med Turkish Airlines inom Star Alliance är det tyvärr vanligt att det finns sådana begränsningar.
Codeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos Star Alliance och SkyTeam, är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier & det är bokningsklassen hos operating carrier som används för bl.a. intjäning av miles/poäng. Det är lätt att anta att de översätts 1:1, men så är ofta inte fallet & eftersom det inte finns någon publik översättningstabell, så är det omöjligt att veta om det som gällde förra veckan gäller idag också. Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning. Detta gör det otroligt mycket mer förutsägbart för resenären. Det som dock skiter sig, är om man vill försöka uppgradera. Enda gången som kan uppmanas att boka codeshare, är om du ska flyga inrikes i USA. Då kan det vara lönsamt att boka saker under American Airlines/US-codeshare för att få mer TP. I övrigt ska man hålla sig så långt borta det bara går från codeshare.
Räkna aldrig med att du kan uppgradera. Om du vill sitta i business, så ska du därför boka business. Om man lyckas uppgradera så är det en bonus och något man ska vara tacksam för, inte se som en gudagiven rättighet. Även om många bolag säljer uppgraderingar för pengar eller poäng, så är det inget man ska räkna med att man kan få ta del av. Man ska inte heller räkna med att få poäng för den uppgraderade klassen om man krediterar till ett annat frequent flyer-program än det opererande bolagets program. Som exempel; om man betalar för att uppgradera till business på Lufthansa men krediterar till EuroBonus, så kommer inte EuroBonus att få reda på att man betalat för uppgraderingen och därmed får man bara poäng för economy. Om man lyckas uppgradera, är tumregeln att man kan förvänta sig poäng/miles för den uppgraderade klassen om man betalat med pengar men inte om man betalat med miles/poäng. (Allt förutsatt att man krediterar till det opererande bolagets bonusprogram!) Ibland sker det dock misstag, men de faller under punkt 10 nedan
Många förleds att tro att bara för att flygbolagets kundtjänst säger A eller B, så är det ett axiom. Så är oftast inte fallet. Kom ihåg att de flesta som sitter i kundtjänsten har aldrig någonsin gjort det många av oss här gör på veckobasis. De har ingen aning om hur många poäng du får när du bokat en Swiss codeshare på Thai-metall till Bangkok och krediterar poängen till EuroBonus. Även om de kanske inte ljuger medvetet, så är deras svar sällan korrekt och baserat på fakta. Fråga istället i forumet på Businessclass.se så kommer du att få ett korrekt svar om det går att få fram. Däremot kan forumet inte kan hjälpa dig tex att boka om en bokning – då måste du prata med bolaget du bokat hos. De kan även, enklare än vad vi kan, upplysa om ev kostnader för en ombokning.
Om du bryr dig om intjäning av miles/poäng, fråga på forumet innan du bokar. När du bokat kan vi bara tala om vad du gjort fel, en det är troligen för sent att göra något åt det. Det underlättar ofantligt ifall du direkt, när du ställer frågan, anger så mycket information som möjligt. Bokningsklass (som i princip aldrig är C eller Y – det är i 99% av fallen kabinklassen!) pris och rutt är en bra start. Då kan vi oftast klura ut vilken faktiskt fare du har bokat och därifrån komma fram till vilka regler som gäller etc. Var dock mycket försiktig med att posta bokningsreferenser och biljettnummer på forumet! Om obehöriga har tillgång till dessa är det trivialt att sno din biljett!
Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen. De försöker ofta göra egna ”smarta” optimeringar av reserutter vilket resulterar i att du inte får det du vill. Jag har själv exempel där en relativt enkel bokning (8-9 sektorer) tog 20 mail att reda ut innan jag fick de flighter jag frågat efter (med datum, tid och flightnr!) från början eftersom resebyrån hela tiden tyckte de kunde hitta ”bättre” alternativ. Dessutom är det så att om något händer under resan, så är det resebyrån som är din primära kontaktyta, inte flygbolaget. Detta kan göra saker ganska mycket mer komplicerade… Dessutom tar resebyråer ofta avgifter för ombokningar som borde vara gratis. Det är inte heller ovanligt att skatter och avgifter inte återbetalas ifall en ombokningsbar biljett avbokas. Och vad du än gör – låt ALDRIG en resebyrå lägga in dina Frequent Flyer-nummer i bokningar. Gör det istället själv via flygbolagens hemsidor. Problemet är om man är med i flera program i samma allians. Exempelvis om man har konto både hos SAS och Lufthansa registrerat hos resebyrån, så har man begränsad kontroll på vilka flighter som krediteras till vilket program.
Istället för resebyårer rekommenderar jag starkt att man bokar direkt hos flygbolagen. Om något händer och man behöver bokas om, är det mycket enklare att hantera situationen direkt på flygplatsen. Detta kan spara mycket stress. Flygbolagen tar ofta ut en liten bokningsavgift om man ringer in, men det kan det vara värt eftersom man, enligt min erfarenhet, får det man ber om, både med avseende på routing och bokningsklasser. En fälla som många faller i, är att man av vana bokar sina resor på tex sas.se. Detta är jättesmidigt om man ska flyga med SAS, men om man tex ska till Singapore och knappar in ARN-SIN på sas.se så får man upp förslag på ARN-CPH-SIN. Nu ska varningsklockorna ringa – det är codeshare CPH-SIN!
I det här fallet kan det innebära att man i slutändan inte får några som helst poäng för CPH-SIN till EuroBonus. Personligen försöker jag alltid boka via det flygbolag som flyger längsta sträckan och även (givetvis) boka så att jag inte får med codeshare-segment.
Hyrbilar är en djungel som får flygbiljetter att framstå som triviala. Det verkar omöjligt att hyra en bil där man inte blir lurad på något sätt genom bolagens olika up-sells. Man ska akta sig noga för 3dje-parts firmor där man får en voucher för inlösen. Ofta tillkommer någon försäkring eller så hävdar bolaget att vouchern inte täcker hela beloppet. Det händer även att man inte alls får den typ av bil man bokat. e-bilhyra.se tycker tex att en cab kan vara en bil med fast monterat tak.
Status hos alla program bygger på hur många poäng/miles man tjänat under en viss period. Saldo har inget med saken att göra. Din status påverkas alltså inte av att du använder miles/poäng.
Det absolut vanligaste är att FFPs använder ditt medlemsår (ex SAS EuroBonus och British Airways EC) eller kalenderår (ex AF/KLM FlyingBlue) för att beräkna hur mycket du tjänat in och vilken status du har uppnått. Medlemsåret beräknas vanligtvis från den månad du gick med och 12 månader framåt och dess startpunkt kan normalt sett inte ändras. Det bör inte heller spela någon roll från och med år 2 så länge du flyger tillräckligt. En del program (Emirates Skywards) använder ett rullande medlemsår och tittar alltid 12 månader bakåt för att bedöma status.
”Assumptions is the mother of all fuckups.” Läs på innan du bokar! Sök igenom forumet med google och fråga i en ny tråd om du inte hittar svaret. Det är på tok för ofta som medlemmar här frågar om poängintjäning eller biljettregler mm långt efter att de bokat, då det egentligen är helt irrelevant att fråga eftersom allt är bokat och inte kan ändras.
Bara för att Kalle förra veckan fick 100p för att flyga xxx-yyy så behöver det inte innebära att du får 100p för att flyga samma sträcka. Kolla upp vad som gäller för dig och med dina förutsättningar. Övertolka inte bokningssiffror från ExpertFlyer. Om det står C9 så innebär det att bolaget vill sälja minst 9 stolar till i bokningsklass C. Detta innebär inte att det nödvändigtvis finns så många stolar lediga – det är fullt möjligt att bolaget vill överboka flighten. Likaså, om ExpertFlyer visar J4 C3 R1 I1 så innebär det inte att det finns 4+3+1+1=9 stolar lediga utan ska snarare tolkas som att det troligen finns max(4,3,1,1)=4 stolar lediga. Det kan dock finnas antingen fler eller färre faktiska stolar lediga, beroende på hur bolaget vill överboka.
Verktyg
Det finns ett antal verktyg som man behöver känna till och använda. De flesta finns väl beskrivna i olika trådar så därför punktar jag bara upp de viktigaste och lämnar som övning till läsaren att hitta relevanta trådar på forumet:ITA Matrix – Hitta rutter, priser och biljettregler.
ExpertFlyer – Kolla upp priser, biljett- och routingregler.
openflights.org – Kolla upp vilka bolag som flyger vart.
EU261/2004 – Läs på dina rättigheter
Businessclass.se – svar på allehanda frågor
Premium-medlemskapet innebär att inga automatiska reklamannonser visas på happytravels.se och du får tillgång till låsta artiklar på hemsidan. Detta medlemskap är helt frivilligt och din betalning hjälper oss att täcka kostnader för domän, server- och driftkostnader som är relaterade till hemsidan.
✅ Medlemskapet betalas med en kostnad på 69 sek / år. Du kan närsomhelst säga upp abonnemanget för att stoppa debitering för nästkommande år.
Har du fått igenom en bokning på bonusresa?
Dela gärna din bokade bonusresa i Facebook-gruppen och/eller maila oss så publicerar vi din poängresa under reserapport på hemsidan!
happytravels.se är en gratis icke officiell blogg för poängsamlare och har ingen koppling till SAS EuroBonus-programmet. Hemsidan kan innehålla reklam, annonser och betalda samarbeten. Detta är kostnadsfritt för dig som läsare. Eventuell provision och ersättning är avgörande för att kunna upprätthålla driften av hemsidan. Använd gärna våra länkar som publiceras och gå till erbjudandena genom dem. Vi publicerar endast länkar och erbjudanden som vi anser är relevanta och gynnar våra läsare.
Nyheter och Tips!
Nyheter & Tips inom poängvärlden för SAS EuroBonus och bonusresor inom SkyTeam.