Hur kommer år 2024 att bli när SAS lämnar Star Alliance och blir medlem i SkyTeam?

 

Sedan SAS i höstas gick ut med nyheten att dem kommer att lämna Star Alliance, cirkulerar det många rykten på internet och i olika forum. Flertalet är positiva och lyfter fram fördelar med övergången, medan andra ger en betydligt mörkare beskrivning. Vem har rätt och är allt sant som skrivs? Behöver man oroa sig?

När nyheten kom ut officiellt, blev det ramaskri och många kommenterade att dem vill tömma sina konton på EuroBonus-poäng, börja samla poäng hos andra flygbolag och allianser, andra bokade upp bonusresor med sina samtliga 2for1 vouchers, även om giltighetstiden inte löper ut förrän nästa år i december. Det som är verkligt och sant, är att ingen vet exakt vad framtiden kommer att visa, utan vi behöver sitta lugnt i båten och vänta på mer information om vad övergången till SkyTeam kommer att innebära.

 

Enligt SAS var budet från den nya ägargruppen det bästa möjliga för flygbolaget

Även om det kan kännas tråkigt att SAS lämnar Star Alliance, får vi inte glömma bort att denna övergången åtminstone säkerställer att sas överlever, och vi kommer fortsatt att kunna ha ett starkt skandinaviskt baserat nätverksbolag inom Skandinavien med ett brett flygutbud. I SkyTeam verkar samarbetet vara närmare och mer genomtänkt. SAS kommer att bli en viktigare del i SkyTeam än i Star Alliance där man ser alla partner i alliansen som riktiga partner och inte vill motarbeta hela grunden för vad en allians innebär. Om du tänker dig tillbaka till senaste åren med Star Alliance, kanske du minns att flera bolag inom alliansen varit ganska ointresserade av gott samarbete, där verkligheten visat på att flera bolag erbjudit så få fördelar som möjligt till andra medlemmars kunder. Exempelvis så ger Lufthansa inte längre statuspoäng för flygningar med andra än Lufthansa-gruppen från januari 2024. Vi resenärer har också fått lida av det dåliga samarbetet mellan sas och United, där man inte haft möjlighet att välja sittplats som EuroBonus-medlem på anslutningsflyg etc. Enligt uppgift har Lufthansa hållit SAS utanför det viktiga joint venture-avtalet kring Atlant-rutterna.

SkyTeam till skillnad mot Star Alliance, är en mycket mindre allians vilket gör att SAS kommer att kunna spela en betydligt mer viktig roll. Anledningen till att AF/KLM anser det intressant att vara medägare i SAS är att Amsterdam kommer att se en minskning av flygoperationer de kommande åren. Politikerna i Holland vill begränsa flygtrafiken på Schiphol, och kommer att införas fler skatter och avgifter på flygresor till, från och via Amsterdam. Det i sig, kommer att ge en större möjlighet för Kastrup i Köpenhamn att växa och bli en viktigare knutpunkt än vad flygplatsen redan är idag. Inte bara för skandinaver, men också för kunder från andra länder, som kan välja att flyga via Köpenhamn istället för via Amsterdam eller Paris. SAS har offentligt redan gått ut med att de satsar på Köpenhamn som sin viktigaste hub, även att både Sverige och Norge kommer fortsätta med långdistansrutter.

 

SkyTeam ger tillgång till bättre förbindelser i USA med anslutningsflyg vidare

Med tillgång till Delta Airlines stora nätverk i USA, kommer SAS-medlemmar att få bättre möjligheter för anslutningsflyg i USA. Samarbetet med med United Airlines har inte varit helt lyckat där utbudet av avgångar har varit begränsat och biljettpriserna dyra.

Större möjligheter över Atlanten med avgångar anslutningsflyg

KLM har redan gått ut med målet är att SAS ska vara medlem i SkyTeams joint venture på Atlant-rutterna. Om det målet implementeras, kommer både SAS- och SkyTeam-medlemmar att få mycket större och bättre möjligheter att kombinera olika avgångar över Atlanten. För oss SAS EuroBonus-medlemmar innebär det att det då blir det möjligt att kombinera SAS långdistansrutter med långdistansrutter från andra bolag inom SkyTeam (KLM, Air France, Virgin Atlantic och Delta Airlines). Något som idag i princip är omöjligt i Star Alliance. För att inte tala om dessa codeshare-bokningar, där man ofta behövt gissa hur många bonuspoäng man tjänar när man flyger. Förhoppningsvis kommer vi slippa det framöver, där man tjänar bonuspoäng baserat på den bokningsklass man faktiskt bokar och flygnumret på biljetten oavsett vem flygningen opereras av inom SkyTeam.

 

Ni som även följer oss på eurobonuspoang.se, vet att det inte varit helt enkelt att boka bonusresor till karibien med Star Alliance. SkyTeam kommer att erbjuda ett starkare flygnätverk i denna geografiska zon

Med SkyTeam, kommer du att få större tillgång till Karibien och dess olika öar, från flera olika flygnav dessutom, vilket Star Alliance inte har i samma utsträckning.

 
 

Hur blir det med loungeåtkomst inom SkyTeam?

Ja, för oss EuroBonus-medlemmar, som blivit bortskämda med bl.a. United Polaris lounge och Lufthansa First class- och Business class lounger inom Star Alliance lounger kommer att uppleva stora förändringar. Kvaliteten är varierande inom den nya alliansen. SkyTeam är bra på att förvärva tillgång till olika typer av tredjepartslounger, som inte lever upp till samma standard och utbud. Vi kan spekulera i att SAS kommer att få press på SAS att göra detsamma. Vi kan hoppas att SAS kommer att kunna erbjuda sina SAS-medlemmar tillgång till de bra loungerna i Amsterdam och Paris och Air France lounge i Boston, men samtidigt blir det ett kliv i nedåtgående riktning från att tidigare ha haft möjlighet till Luftahansas lounger. Här önskar vi mer information om hur SAS planerar framöver.

 

Vilka är nackdelarna med att gå med i SkyTeam?

Bonusbiljetter kommer antagligen att bli betydligt dyrare än idag. Flying Blue (Air France/KLMs bonusprogram) tar ut mycket högre skatter och avgifter för bonusresor än vad Star Alliance gör. Det är inte nödvändigtvis något som SAS måste göra, men risken känns som uppenbar.

Som EuroBonus-medlem kommer vi också att förlora tillgången till Uniteds Polaris-lounger i USA om man flyger på SAS Business eller Lufthansa First / Business. Dessutom, så erbjuder inte SkyTeam First Class i samma utsträckning bland medlemmarna. Det innebär slutet på att kunna njuta av en lyxresa i First med både ANA och Lufthansa. Även Asiana ochEVA Air blir ett minne blott.

Vi kommer också förlora möjligheten att boka bonusresor med Thai Airways, förlorar vi samtidigt tillgången till deras lounger. SkyTeam har ett svagare nätverk till Asien än vad Star Alliance har. Vi kan verkligen hoppas att SAS själva väljer att utöka sina flygningar till Thailand och andra länder i Asien, exempelvis är Seoul en viktig kartnål populär hubb idag inom Star Alliance som resmål eller vidare anslutningsflyg. Det finns fortfarande en del osäkerhetsmoment och allt beror på hur SAS kommer att informera om denna övergång. Hittills har SAS varit tydliga med att deras kunder inte kommer att märka av några försämringar gällande statusnivå och Lifetime statusnivå. Allt verkar tyda på att ett byte till SkyTeam kan bli ganska bra, men det kräver också att SAS håller sina medlemmar uppdaterade om deras vision och mål med denna övergång in i SkyTeam. Att medlemmar ska leva i ovisshet skapar ingen bra stämning, det avskräcker snarare. Framför allt att 2024 nu redan är här. Många vill planera sina kommande resor, och om man betalar med kontanta medel vill man gärna veta hur man ska boka dem för att tjäna bonuspoäng eller använda statusförmåner efter ett byte har skett.

Instagram & Facebook

Följ oss

Gå gärna med i vår Facebook-grupp “happytravels SkyTeam” där du kan dela med dig av resetips och få svar på allt som har med SAS EuroBonus, Star Alliance & SkyTeam att göra.

Skaffa Premium

Bli medlem idag

✅ Inga reklamannonser
✅ Betalas med en engångskostnad på 49 sek & gäller obegränsad tid. 

Skriv en kommentar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev kostnadsfritt!

Prenumerera på Nyheter och Tips! Välj om du vill få notis omedelbart, dagligen eller veckovis på nya inlägg. Signa upp dig nedan med din e-post, du kan välja vilka kategorier du vill prenumerera på. Du kan enkelt ändra dina leveranspreferenser i din prenumerations adminpanel efter att du registrerat dig.

✅ Inga reklamannonser på hemsidan
✅ Betalas med en engångskostnad på 49 sek & gäller obegränsad tid.