Inställd bonusresa? Detta är dina rättigheter
happytravels.se
Reseblogg för poängsamlare
- Publicerat
- Ändring och Avboknig
I denna Guide får du en överblick över dina rättigheter vid inställd eller försenad flygning. Detta gäller även bonusresor och poängresor med partnerflygbolag inom SkyTeam.
Om resan betalades med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar ingen roll enligt EU-regulation 261/2004.
EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. om du flyger från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare då gäller förordningen, men annars inte. Vilket flygbolag som utfärdat (d.v.s. ställt ut) biljetten spelar i sammanhanget ingen roll. Om resan betalades med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar heller ingen roll.
Om man har bokat en poängresa gäller alltså samma regler som vid en ”betalande” biljett, dvs att man ska bli ombokad till en annan flight i samma resklass även om det är med annat bolag.
"De priser som visas gäller för en vuxen. Observera att skatter och serviceavgifter endast är indikationer och kan ändras (uppåt eller nedåt) beroende på vald flygning. Det slutliga priset anges på betalningssidan. Om ett partnerflygbolag ställer in en flygning kan SAS EuroBonus inte garantera att du blir ombokad till en annan flygning, såvida inte det utförande flygbolaget bokar om din biljett. SAS EuroBonus kan endast boka om dig på ett annat partnerflygbolags bonusbiljett om en sådan är tillgänglig för köp. För flygningar med andra flygbolag än SAS gäller respektive flygbolags transportvillkor."
sas hemsida
Om det endast är SAS flight som ställts in är det alltså SAS skyldighet att boka om dig på ny flight. När det är 14 dagar till avgång kan SAS enligt sina påhittade regler boka om till andra SkyTeam flygbolag. Om du får info om inställd flight 29 dagar innan avresa kan du vänta de 15 dagar du har på dig att acceptera ändringen och då vara på 14 dagars gränsen. SAS har en egen påhittad regel att de bara bokar om 14 dagar innan till andra bolag. Om du fick ändringen nu har du 15 dagar på dig och då kan du vänta in 14 dagars fönstret för att bli ombokas. SAS har inget stöd i regelverk för detta, men du kommer inte få kundtjänst att bryta mot denna regel. Pratar du med rätt person skulle dem eventuellt kunna boka in dig på vanlig revenue om det inte finns några tillgängliga bonusplatser, men det kan krävas många samtal att få en sådan agent. Om annat flygbolag inom SkyTeam ställer in din bonusresa är det detta flygbolag som är skyldiga att boka om dig. Detta framgår i EU261/2004 och SAS har en liten text om det på hemsidan också. Det är här det blir väldigt problematiskt när bokningen är gjord av bolag x men flighter utförs av bolag y.
Tillämpa ersättning enligt '261/2004 – EU:s regler om passagerares rättigheter'
Det är alltid flygbolaget som ställer in som är skyldiga att boka om. Om du har en flight med något annat flygbolag inom SkyTeam kommer dem inte röra din biljett då den är utsåld av sas. Det är här man hamnar i kläm som resenär, det blir lite som resebyråbokning när du bokar med sas men ska flyga med xxx. EU261/2004 är dock väldigt tydliga med att det är utförande bolag som är skyldiga att lösa detta.
Många blir väldigt upprörda över detta, speciellt då det kräver tid och ansträngning att hitta nya bonusplatser för det datumet man planerat att komma iväg på. Man har planerat, ansökt om semester från jobbet, bokat hotell och förberett sig så gott man kan. Och sedan cancelleras bonusresan eller delar av flighterna i bokningen av känd eller okänd anledning. Har man bokat resan med partnerflygbolag hänvisar dem till sas som ställt ut biljetten. Paniken uppstår och man ringer sas kundtjänst för att få hjälp med ombokning av sina bonusplatser. SAS i sin tur hänvisar till att det inte finns några lediga bonusplatser med något av partnerflygbolagen att omboka till samma datum (eftersom folk hänger på låset +300 dagar innan avresa och bokar sina bonusbiljetter). Det blir moment 22. Det är kanske flera som rycker på axlarna åt detta, men år 2024 borde detta vara totalt oacceptabelt. Ett absolut minimum för ett flygbolag som som tar människor från A till B är att kunna marknadsföra vad som finns tillgängligt till rätt pris och rätt tid och sedan leva upp till vad kunden bokat och betalat för. Allt annat är falsk marknadsföring.
- Om man har bokat en poängresa gäller alltså samma regler som vid en ”betalande” biljett, dvs att man ska bli ombokad till en annan flight i samma resklass även om det är med annat bolag. Detta gäller dock enart med bokningar hos SAS, men inte med andra SkyTeam partnerflygbolag. Undantaget är om du inte redan har påbörjat din resa. SAS har endast möjlighet att boka om till andra SAS flighter med awards tillgängliga.
- Du har rätt att bli ombokad utan avgift men det kräver att det finns award-biljetter tillgängliga på de sträckor du vill åka.
Flyger du till, från och inom EU-länder?
Flyger du till, från och inom EU-länder? Då har du som utgångspunkt rätt till kompensation, om ditt flyg är mer än tre timmar försenat. Dessutom har du rätt till mat och dryck, telefonsamtal, att skicka mejl och övernattning. Det kan vara viktigt att känna till och förstå sina rättigheter enligt EU-regulation 261/2004. Denna lagstiftning ger dig skydd och kompensation vid förseningar, inställda flygningar och nekad ombordstigning. En reklamationsfrist om 2 månader gäller för resor till och från Sverige. Det innebär att du måste kontakta flygbolaget inom 2 månader från dagen då flyget blev inställt, annars preskriberas din rätt till kompensation.
Vilka avgångar täcks av EU261-ersättning?:
- Om du reser från en flygplats inom EU – oavsett flygbolag
- Om du reser till en flygplats inom EU med ett EU-flygbolag
Du omfattas inte av EU261-ersättning om:
- Du reser till en flygplats i EU med ett flygbolag utanför EU
- Om du reser på en rutt som inte börjar eller slutar i EU
Tidsgränser för ersättning
Ersättning gällande ”care” och service beror på förseningstid och hur långt du skall flyga. När din flygning är försenad, efter en viss tid har du rätt att få service från flygbolaget enligt följande tidsgränser (vägledande priser per passagerare):
- Flyg under 1 500 km: 2 timmar
- Flyg över 1 500 km inom EU och för flyg mellan 1 500 och 3 500 km utanför EU: 3 timmar
- Flyg över 3 500 km och utanför EU: 4 timmar
Om din flygning är försenad mer än ovanstående tidsgränser, har du rätt till en måltid enligt Transportstyrelsen, som hanterar dessa EU-regler. Du kan då förvänta dig att kunna köpa för följande belopp på en flygplats (för mat och dryck. Du kan inte köpa alkohol, handla på kiosker etc.) EU-förordningen gäller inte för passagerare som reser på en gratis eller nedsatt biljett som inte är tillgänglig för allmänheten, eller för resenärer som inte checkat in i tid.
- Frukost: 80-100 kr.
- Lunch: 100-125 kr.
- Middag: 125-150 kr.
Tabell ersättning
Av tabellen nedan framgår hur mycket kompensation varje passagerare har rätt till:
Flygningar ≤ 1 500 km | Flygningar 1 500 km–3 500 km Flygningar inom EU≥ 1 500 km | Flygningar på mer än 3 500 km |
---|---|---|
250 euro (125 euro om ombokningen medför mindre än två timmars försenad ankomst) | 400 euro (200 euro om ombokningen medför mindre än tre timmars försenad ankomst) | 600 euro (300 euro om ombokningen medför mindre än fyra timmars försenad ankomst) |
Uppgradering eller nedgradering
Uppgradering eller nedgradering
Om flygbolaget placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får flygbolaget inte ta ut något tillägg. Om lufttrafikföretaget placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset ska flygbolaget inom sju dagar utbetala ersättning enligt följande:
i) 30 % av biljettpriset för flygningar på upp till 1 500 km,
ii) 50 % för flygningar på mellan 1 500 km och 3 500 km och för flygningar inom EU på mer än 1 500 km, och iii) 75 % för flygningar på mer än 3 500 km.
Om du ofrivilligt placeras i en lägre klass än den du har betalat för kan du begära återbetalning av: 30 % av biljettpriset för alla flygningar som är högst 1 500 km eller 50 % av biljettpriset för alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 km och alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller 75 % av biljettpriset för alla flygningar som inte omfattas av A eller B.
kompensation vid inställt flyg
Kompensation vid inställt flyg
Om din flight blir inställd omfattas du också av EU-regler som om du var sen. Du har rätt att bli ombokad till en ny flygning till din destination. Det vill säga, att du fortfarande har rätt till ”care” / service och kompensation för sen ankomst om avbokningen inte beror på exceptionella omständigheter. Tekniska problem, personalbrist etc. är inte räknade som exceptionella omständigheter.
En försening på mer än 3 timmar likställs därför med en inställd flygning i förhållande till rätten till kompensation. Förseningens längd mäts vid den faktiska ankomsten till resans slutdestination. Du anses vara framme vid destinationen när flygplanets dörrar öppnas och du får tillåtelse att gå av planet.
Om flygbolaget bokar om dig på en annan flygning så är du i regel berättigad till kompensation om du kommer fram till ditt resmål mer än två timmar efter den ursprungliga ankomsttiden. Passagerare är bara berättigade till kompensation om EU-förordningen är tillämplig. Om du exempelvis flyger mellan t.ex. USA och Dubai kommer resan inte att omfattas av EU-förordningen, även om ditt flyg försenas med mer än tre timmar. Detsamma gäller även när du flyger från USA till Europa med t.ex. American Airlines, som inte är ett EU-flygbolag. Ersättningens storlek varierar beroende på avståndet mellan avreseorten och resans destination. Den ersättning du kan ha rätt till är:
Inom EU:
- 250 Euro för flygningar under 1 500 km
- 400 Euro för flygningar över 1500 km
Utanför EU:
- 250 Euro för flygningar under 1 500 km
- 400 Euro för flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
- 600 Euro för flygningar på mer än 3 500 km
Många flygbolag vill endast omboka dig till sina egna avgångar eftersom det är billigare för dem
Du har faktiskt rätt att bli ombokad till andra partnerflygbolag. Vid avbokning är det flygbolagets ansvar att få dig till destinationen så snabbt som möjligt. Kolla upp egna alternativ på flighter och var var beredd att vissa flygbolag inte bokar om till andra flygbolag utan kamp. Du kan också komma överens med flygbolaget att omboka dig till ett senare tillfälle om det passar dig bättre, men det är upp till dig att acceptera detta.
Rättigheter vid försenat flyg
Om du har råkat ut för en försenad flygning de senaste 2 månaderna har du möjlighet att få uppemot 6 340 kronor i ekonomisk kompensation enligt EU-förordning 261/2004. Om förseningen ägde rum för mer än två månader sedan kan du ha rätt till kompensation om du själv har kontaktat flygbolaget inom två månader från dagen då förseningen ägde rum. Observera att ovanstående information gäller flygresor till eller från en svensk flygplats. Om du har rest från ett annat land, t.ex. Danmark eller Finland, kan tidsfristen vara längre än två månader.
Få pengarna tillbaka på långa förseningar
Om förseningen är över fem timmar kan du välja att avbryta resan och få din biljett återbetalad. Vid förseningar har du inte rätt att bokas om för alternativa och snabbare resplaner, men du kan alltid fråga flygbolaget om möjligheten. Om du har en status i flygbolagets lojalitetsprogram eller reser med en dyr flygbiljett kommer det ofta att vara möjligt att komma snabbare fram via en annan resplan. Om förseningen förlängs över natten är flygbolaget skyldiga att betala hotellboende, mat, dryck och transport till och från hotellet. Oftast ordnas hotellvistelser av flygbolaget eller tillförordnad ombud. Men ibland är det du själv som ska ordna logi. Kom ihåg att inte förvänta dig kompensation för dyrare hotell utan här gäller ett rimligt pris . Skicka sedan in kvittot för att få beloppet återbetalat.
Vad har du rätt till?
Vad har du rätt till?
Om du som passagerare råkar ut för att ditt flyg ställs in, kan du välja mellan att få biljettkostnaden återbetald eller att få en ny biljett till ditt resmål med första möjliga flyg. Om du önskar att få en ny biljett till en senare tidpunkt kan du välja detta, så länge det finns lediga platser på flygningen. Enligt förordning (EG) 261/2004 har du som passagerare rätt till följande förmåner om du råkar ut för en inställd flygning:
- Mat och dryck
- Hotellövernattning
- Transport mellan hotellet och flygplatsen
- Två telefonsamtal
Fygbolagen är skyldiga att täcka kostnader för flygkostnader och hotellutgifter även om orsaken till flygavstängningen är ovanliga omständigheter som inte berättigar till ersättning enligt EG 261/2004. Det du kan förvänta att få ersättning till är måltider inom ett rimligt prisläge. På en svensk flygplats vill det som regel vara mellan 85 – 150 kr pr. person. Du kan inte få ersättning för alkohol, cigaretter och matvaror, som är dyrare. Du söker om ersättning för utgifter till flygbolaget. Detta kräver att du sparar samtliga kvitton för de utgifter som flygbolaget skall ersätta.
Be flygbolaget bekräfta orsaken till förseningen. Spara relevanta dokument, såsom kvitton och kuponger. Utnyttja erbjudandet om kostnadsfri måltid och dryck på flygplatsen. Förordningen tillskriver, att du kan göra krav på mat & dryck om du har:
- Flygresor på max 1500 km – 2 timmars försening
- Flygresor på mellan 1500 km och 3500 km inom EU – 3 timmars försening.
- Flygresor på mer än 3500 km utanför EU – 4 timmars försening.
Övernattning vid flygförseningar
Flygbolaget har ansvar för att ordna med transport och hotell, om din avgång först går nästföljande dag. Om förseningen är av en sådan karaktär, kan du kräva att flygbolaget betalar för hotellövernattning och eventuellt transport till och från hotellet. Välj ett hotell i en förnuftig prisklass, då du annars riskerar att flygbolaget vägrar att återbetala dina utgifter. Försök att uppnå kontakt med en representant för flygbolaget, innan du uppsöker ett hotell. Den anställda hos flygbolaget vill orientera dig om, när ditt flyg förväntas ankomma och kan ge dig vägledning i förhållanden till vilket hotell, du bör välja.
Missat anslutningsflyg?
Kompensation vid missat anslutningsflyg
Gällande EU förordning är flygpassagerare berättigade till kompensation om man drabbats av en försening från avgångsflygplatsen, och inte når sitt anslutningsflyg. Skillnaden mellan den ursprungliga ankomsttiden och det aktuella ankomsttiden på slutdestinationen skall vara över 3 timmar och orsaka den missade mellanlandning.
Nekad ombordsstigning?
Rättigheter vid nekad ombordstigning på planet
Flygbolagen säljer ibland fler biljetter än det finns platser ombord på planet. De räknar med att enskilda passagerare inte dyker upp vid en normal avgång pga. sjukdom, trafikproblem osv. Men det händer naturligtvis också att alla passagerare dyker upp, och då är flygbolaget tvunget att neka passagerare att komma med planet. Det finns flera exempel på att flygbolagen erbjuder att betala ut ersättning i form av presentkort, även om man har rätt till att få ersättningen kontant. När man nekas ombordstigning får man ofta inget email eller ett sms där det meddelas om nekad ombordstigning. Därför är det av stor vikt att du aktivt kräver någon form av dokumentation från flygbolaget, som visar att du nekats ombordstigning. Får du inte denna dokumentation förlorar du alla rättigheter i att kunna kräva ersättning från flygbolaget.
När du råkar ut för en överbokning, har du också rätt till ekonomisk ersättning och eventuellt mat och dryck, om väntetiden i förhållande till den ursprungliga avgångstiden överstigit 2 timmar. Storleken på din ersättning delas in i samma pristabell längre upp i inlägget. I vissa fall har flygbolaget rätt att sänka den potentiella ersättningen med upp till 50%. Detta kan hända om du bokas om till en ny avgång och inte kommer fram senare än:
- 3 timmar (gäller alla flygningar under 1 500 km)
- 3 timmar (gäller flygningar över 1 500 km inom EU och alla andra flygningar mellan 1 500 – 3 500 km)
- 4 timmar (gäller flygningar utanför EU och över 3 500 km)
De allra flesta som bokar bonusbiljetter är ute i väldigt god tid att att hitta sina bonusplatser i Business Class
Eller att boka den bästa resrutten utan onödigt många mellanlandningar.Tyvärr är det ju ganska uppenbart att flygbolagen (sas) inte hanterar bonusresor på samma sätt som revenue biljetter.
Det mesta löser sig
Det kan dock aldrig skada att försöka vara trevlig och lösningsorienterat när man ringer in för att få hjälp med ombokning. Det mesta lösa sig, allt som oftast, även om du antagligen måste nedgradera till ekonomi för att det inte finns några lediga platser i högre kabinklass, kommer du ändå förhoppningsvis till ditt resmål, utan kontanta medel. En strid kring varje cancelerad resa och att kräva förändring för detta, kan leda till försämringar i kostnad och flexibilitet för oss EuroBonus samlare. Försök att se en bonusresa som just en bonus. Biljetterna är väldigt väldigt flexibla (100% återbetalningsbara fram t.o.m. 24h innan avresa). Oftast är dom också i stort sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen från sina vardagsinköp. Boka alltid enbart 100% avboknkngsbara hotell, så slipper du på så sätt all oro.
Tips som du själv kan göra
- Dela upp dina segment (flighter) på sas sökmotor för bonusresor med sas partner. Se om du hittar tillgänglighet från en annan flygplats i Sverige och/eller Europa.
- Sök efter tillgänglighet på Awardfares.com. Läs denna Guide.
- Sök efter tillgänglighet till ett annat resmål eller destination. Är det sol, bad och värme du är ute efter, kanske det finns lediga bonusplatser i Business class till ett annat land eller destination?
- Om du inte kan nöja dig med att stanna hemma, boka bonusplatser i ekonomi (det finns mycket fler lediga bonusplatser än i Business class på varje flyg). Se resan som bonus och att du ändå trots allt kommer iväg på din efterlängtade semester.
Du har rätt till att välja mellan ombokning och återbetalning enligt EU förordning 261/04.
Godta inte återbetalning för då förlorar du rätten kräva ersättning för ersättningsflyg. Du har också rätt till kompensation 600 Euro per person enligt samma förordning om planet ställts in mindre än 14 dagar innan avgång och du blir mer än 4h försenad till destinationen. Det är operating airline som är skyldig boka om dig. De vill dock gärna hänvisa till sas som dem ska boka om dig till annan EuroBonus biljett om sådan mot förmodan skulle finnas. Om du blir nedgraderad i samband med ombokning finns det även här regler för kompensation i EU förordningen.
Exempel i praktiken om 261/2004 – EU förordnings regler gällande passagerares rättigheter
Det gäller alltså reser där utresan börjar i Europa. Låt oss säga att du exempelvis ska flyga från Sverige till USA, då gäller EU261 ersättning oavsett vilket flygbolag du flyger med. Men när du ska resa hem från USA till Sverige omfattas du endast av EU-reglerna om du flyger med ett europeiskt flygbolag (SAS, Lufthansa etc). Har du en flygbiljett bokad med united airlines omfattas du alltså inte av EU261 på din återresa till Sverige.
Om man har bokat en poängresa gäller samma regler som vid en ”betalande” biljett
Ett flygbolag är skyldigt att boka om även till andra partnerflygbolag vid inställda flyg. Rättigheter alltså gäller oavsett om du betalat din resa för poäng eller kontanta medel. Om man har bokat en poängresa gäller alltså samma regler som vid en ”betalande” biljett.
Beräkna ersättning med Flygkalkylatorn
Detta är ett användbart onlineverktyg som hjälper dig som flygpassagerare att beräkna den potentiella ersättning du kan vara berättigad till enligt EU-regulation 261/2004. Verktyget är skapat av Hallå Konsument, en svensk konsumentrådgivningstjänst som är en del av Konsumentverket. Kalkylatorn tar hänsyn till olika faktorer som flygavstånd, ankomsttid och omständigheterna kring flygproblemet.
Ersättning vid försenat eller förlorat bagage
Vanligtvis ersätter reseförsäkringar typiskt ersättning för försenat, bortkommet eller skadat bagage. Hör först med ditt försäkringsbolag för att få utbetalt ersättning.
Läs mer här
Om man som passagerare inte har tecknat en reseförsäkring, eller om reseförsäkringen inte täcker specifika förhållanden, så är det möjligt för att få hjälp från Konsument Europa, som kan rådge den enskilda passagerare i, hur ersättningen kan uppnås.
För att vara berättigad till kompensation skall man som konsument senast 21 dagar efter, att man har mottaget sitt bagage, skicka ett skriftligt klagomål till flygsällskapet. Gör ditt krav på kompensation för de utgifter som du haft i förbindelse med förseningen och/ eller skadorna av ditt bagage. Vid en ansökan om krav på ersättning till flygbolaget, så bör man vedlägga dokumentation på en rimlig ersättningsvara och i bästa möjliga omfång skaffa en (Property Irregularity Report) PIR-rapport på flygplatsen, som dokumentation på att bagaget är skadat/ försenat/ försvunnet. Denna PIR-rapport kan vanligtvis hämtas i disk i ankomstterminalen.:
- Få en PIR-rapport på flygplatsen, som dokumenterar att bagaget är försenat/ försvunnit.
- Undgå dyra ersättningsköp (köp det som är rimligt och nödvändigt).
- Spara dokumentation på dina utgifter
- Undersök först om din reseförsäkring ersätter förlusten, innan du rättar kravet direkt mot flygbolaget.
Du har rätt till att välja mellan ombokning och återbetalning enligt EU förordning 261/04.
Godta inte återbetalning för då förlorar du rätten kräva ersättning för ersättningsflyg. Du har också rätt till kompensation 600 Euro per person enligt samma förordning om planet ställts in mindre än 14 dagar innan avgång och du blir mer än 4h försenad till destinationen. Det är operating airline som är skyldig boka om dig. De vill dock gärna hänvisa till sas som dem ska boka om dig till annan EuroBonus biljett om sådan mot förmodan skulle finnas. Om du blir nedgraderad i samband med ombokning finns det även här regler för kompensation i EU förordningen.
Vanliga frågor och svar vid avbokning eller ombokning av bonusresa
Ombokning, ändring eller avbokning av din bonusbiljett
Kontakta Kundtjänst
på telefon 08 797 40 40 mån–sön kl 09.00 -17.00
SAS
- Du kan omboka, ändra eller avboka SAS- och SkyTeam bonusbiljetter upp till 24 timmar före avgång. Förutsatt att dina poäng är giltiga. Observera att du inte kan återanvända utgångna poäng. Om avbokningen sker mindre än 24 timmar före avresa kommer poängen inte föras tillbaka till ditt EuroBonus-konto. Skatter och avgifter är återbetalningsbara. SAS erbjuder ombokning till länder som har inreserestriktioner världen över. Om du ska göra en ny bokning, använder du en icke utgången Amex voucher.
- SkyTeam bonusresor: När du väl har påbörjat din resa kan du inte boka om hemresan.
- Om du har bokat en blandad bonusbiljett med vanlig biljett för poäng, då behöver du kontakta SAS Kundtjänst för ombokning.
Ombokning av rena SAS FLYGNINGAR när resan väl är påbörjad är tillåten
För bonusresor med SAS gäller numera att det är tillåtet att omboka resan senare än 24h innan avresa (dvs fram till incheck stänger). Det är också möjligt att ändra hemresan efter det att utresan är påbörjad. Men detta gäller endast om det är 100% SAS flygning, aldrig om det är något segment med i bokningen med SkyTeam. Avboka din resa mot en avgift fram till avgången. Alla giltiga poäng returneras till ditt EuroBonus-konto.
SAS-bonusresor: Du kan boka om mot en avgift fram till avgången så länge dina poäng inte är utgångna.
- Avgiften för avbokning/ombokning av inrikesflyg och flygningar inom Europa är 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD.
- Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.
- När du kombinerar en SAS Bonus-biljett med en vanlig biljett för poäng gäller biljettprisreglerna för den vanliga biljetten när du avbokar/bokar om hela bokningen.
Avgifter för att omboka, ändra eller avboka bonusbiljetter
Avgifter för att omboka, ändra eller avboka bonusbiljetter
- SAS bonusbiljetter inrikesflyg inom Europa: 250 sek per resenär
- SAS bonusbiljetter till/från Asien och Nordamerika: 750 sek per resenär
- SkyTeam partnerflygbolag bonusbiljetter: 150 SEK per resenär
Avboka bonusresa online
Om det inte går att avboka när du är inloggad på “mina sidor”, så ringer du kundtjänst för att avboka din bonusresa. Om du väljer att avboka bonusresan, får du tillbaka både poängen & vouchern (om giltighetstiden inte passerat) samt de betalda skatterna om du avbokar senast 24h innan avresa. Det förutsätter att dina poäng inte går ut innan du avbokar din nästa resa. När du väl har påbörjat din bonusresa kan du inte boka om den eller få återbetalning för hemresan. Din American Express voucher förmån är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Din Amex 2f1 voucher gäller alltså från det datum du erhåller din voucher fram till slutet på följande kalenderår. Bokning måste ske inom förmånens giltighets- tid, medan resan kan genomföras efter förmånens giltighetstid.
Kan jag boka om min bonusresa om mina poäng har gått ut?
Nej. Normalt sett kan du inte omboka din bonusresa om dina poäng har gått ut. Vissa undantag gjordes under pandemin och Covid-19.
Namnändring på bonusbiljett
Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett SkyTeam partnerflygbolag (endast sas flygningar mot en avgift)
Hur man ändrar datum, tid eller namn
Om flygningen utförs av SAS kan du ändra namnet fram till 24 timmar före avresa, mot en avgift på 600 sek. Det finns personer som gjort namnändring för 150 sek, men det beror på att agenten blandat ihop ändringsavgift (ombokning av resa) med namnändring. Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett SkyTeam partnerflygbolag.
- Gå till Mina bokningar på sas.se.
- Sök efter din bokning med ditt efternamn & bokningsreferens.
- Öppna bokning och välj ”ändra bokning”.
- Välj flyget du vill ändra och det nya resdatumet eller -tiden.
- Ange dina betalningsuppgifter och bekräfta ändringen.
Utgången Amex 2for voucher?
Resor bokade med en American Express 2for1 voucher som gått ut på grund av att sas eller SkyTeam partnerflygbolag ställer in din bonusresa förlängs med 1 månad. Amex 2for1 voucher blivit förlängd och gått ut kan inte ombokas eller avbokas utan att vouchern brinner inne.
Ombokning & avbokning av Revenue biljetter
Dessa är biljetter som betalats med poäng, och är därmed ingen bonusresa
SAS har ett speciellt system, där du kan ersätta poäng med kronor och därmed köpa ”vanliga flygbiljetter” för poäng. Dessa biljetter är inte awards, det är vanliga biljetter med vanliga biljettregler men de har betalas med poäng. Man ska inte blanda ihop dessa med award biljetter. Revenue biljetter har inget fast poängpris som Award har. På Revenue biljetter tjänar du poäng när du flyger. Märk att revenuebiljetter som betalas med poäng kan ha en avbokningskostnad beroende på biljettklass. Se därför till att du bokar om till en ny resa med dina poäng och/eller voucher innan giltighetstiden går ut. Har du bokat en resa ”betald för poäng” eller blandat pengar och poäng när du bokat, går du till mina bokningar när du är inloggad & väljer ”avboka”. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du har bokat en reguljär biljett för poäng eller en blandning av bonusbiljett och reguljär biljett för poäng måste du kontakta SAS Customer Service för att avboka.
Om du avbokar en återbetalningsbar biljett kommer du att få tillbaka ett belopp som motsvarar det betalda biljettpriset, minus eventuella serviceavgifter eller avbokningsavgifter. Biljetttyper: SAS Go Pro, SAS Plus Pro och SAS Business Pro. Om du avbokar en ej återbetalningsbar biljett återbetalas endast skatterna, biljett- och inrikes/internationella avgifter* återbetalas inte. USA: Internationell avgift. Japan: Bränsletillägg. Biljetttyper: SAS Go Light och SAS Go Smart. Om du har bokat en tur- och returbiljett och bara vill flyga enkel resa får du återbetalning för den del som inte används, enligt villkoren för din biljett. För avbokning inom 24 timmar efter bokning, se 24-timmars pengarna-tillbaka-garantin. Din återbetalning kommer att beräknas baserat på biljettreglerna och transportvillkoren.
Tips! länklista till flygbolag och deras ansökningsformulär.
Du kan kontakta Flightright eller Airhelp för att få hjälp med ditt ersättningskrav mot flygbolaget, mot en kostnad om du beviljas ersättning.
SAS Charter:
Europaparlamentet – Passagerares rättigheter
Regulation (EC) No 261/2004
sas.se -passagerarres rättigheter
Flightright.se
Airhelp.com
Premium medlemskapet är en tjänst för dig som inte vill bli störd av automatiska reklamannonser på hemsidan. Med ett Premium-medlemskap slipper du alla sådana annonser och du har också tillgång till låsta artiklar.
- Inlägget uppdaterat: 2024-12-16
- Ändring och Avboknig
- Inga kommentarer
Dela inlägg
happytravels.se
En blogg för poängsamlare. eurobonuspoang.se har flyttat till happytravels.se
Smarta resetips hur du förvandlar dina vardagsinköp till bonusresor. Samla poäng från vardagsinköp till bonusresor inom SkyTeam. Du hittar Guider och tips på hemsidan hur du samlar poäng på vardagsinköp & hur du bokar en bonusresa för dina EuroBonus-poäng.
Veckans tips
Amex 2for1 voucher förlängs till den 31/3 2025
SAS utvidgar inrikestrafiken den 2 januari 2025
Gott nytt år från happytravels!
Läsvärt
Veckans tips
FlightConnections – hitta bonusresor
Lägg till anslutningsflyg på bonusresor med SkyTeam
Amex Välkomstbonus
Bonusresa: Tips på resmål och avbokningsbara hotell
Gratis UC-score / kreditkoll
Awardfares – hitta bonusresor i Business & First class
Booking.com – Boka hotell med gratis avbokningsalternativ
Samla EuroBonus-poäng på Lassie djurförsäkring
25% poängrabatt på bonusresor inom Sverige. Boka senast 17 november
Booking.com – spara minst 15% på nästa semester!
Amex Välkomstbonus
Vinn 10.000 EuroBonus-poäng! Tävlingen avslutas 31 okt 2024
Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.
Snabblänkar
Hitta tillgängliga bonusplatser i Business & First class till din poängresa
Få 20% rabatt hos AwardFares på första månaden när du tecknar ett Gold eller Diamond medlemskap.
Sökverktyget Awardfares gör det möjligt för dig att hitta SkyTeam bonusresor i Business & First class. Du kan prova en 24h fri provperiod med vår länk, innan du bestämmer dig för om du vill börja betala och fortsätta med medlemskapet. Rabattkoden på 20% gäller endast i 7 dagar. För att få rabatt behöver du bara klicka på länken igen. Att skapa ett medlemskap är kostnadsfritt.
Nyhetstips poängrelaterat
Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.