Just nu pågår förhandlingar om att Air France-KLM vill öka ägandet i SAS till minst 50 procent

Flygjätten Air France-KLM går in i SAS, och kommer framöver att inneha 20 procent av aktierna. Störst ägare blir investmentbolaget Castlelake. Den totala nyinvesteringen uppgår till 13,2 miljarder kronor. SAS kan behöva betala minst 260 miljoner kronor för sitt uttåg ur flygbolagsalliansen Star Alliance. Det skriver SvD Näringsliv med hänvisning till norska medier.

Det skandinaviska flygbolaget SAS har nu nått nästa milstolpe i sin stora omstruktureringsplan. I oktober 2023 meddelade Air France-KLM att bolaget kan bli kontrollerande ägare i SAS inom två år. Under november framkom att det nya investeringsavtalet är klart. SAS står under rekonstruktion och ska avnoteras från börsen under det andra kvartalet.

De nya ägarförhållandena innebär att Castlelake blir största ägare med sammanlagt cirka 32 procent av aktierna och 55,2 procent av de konvertibla skuldebreven. Därefter kommer danska staten, med cirka 25,8 procent av aktierna och 30 procent av skuldebreven, följt av Air France-KLM som kommer att inneha cirka 19,9 procent av aktierna och 4,8 procent av de konvertibla skuldebreven. Lind Invest får cirka 8,6 procent av aktierna och 10 procent av de konvertibla skuldebreven. De återstående 13,6 procent av aktierna ska fördelas mellan borgenärer. 

Just nu pågår förhandlingar med Air France-KLM om att gå över 50 procent av ägandet. Det skriver danska Børsen. Troligen är det Castlelakes andel på 32 procent som Air France-KLM är ute efter att köpa för att komma över 50 procent, skriver Børsen. Flygbolaget SAS lever vidare, men hur framtiden kommer att ser ut är fortfarande oklart. Air France-KLM flyger tillsammans till mer än 300 destinationer i 118 olika länder och den stora frågan blir vilken roll SAS kommer att fylla där.

Vad vill egentligen Air France-KLM, hur ser framtiden ut för SAS och vad händer med EuroBonusprogrammet? 

SAS var med och grundade flygalliansen Star Alliance 1997 tillsammans med Lufthansa, United Airlines, Air Canada och Thai Airways. En allians som man nu väljer att lämna. Tanken med en flygallians är att kunder ska kunna dra nytta av samarbetet mellan de olika bolagen, till exempel linjenät men också tillgång till lounger och bonusbiljetter mellan flygbolagen inom alliansen. 

SAS tillkännagav i januari 2024 en ny rutt från Köpenhamn till Atlanta med start den 17 juni 2024. Denna rutt kommer att tillåta passagerare att ansluta till Delta Air Lines nätverk i USA, Karibien och Latinamerika. Delta är en av grundarna av SkyTeam. Alliansen omfattar 20 flygbolag som flyger mer än 10 .000 dagliga flygningar till över 1.000 destinationer i 184 länder. SAS antydde också ett närmare samarbete med Delta Air Lines på andra linjer i USA. När SAS tillkännagav den nya linjen nämnde de också ett tätare samarbete med Delta Air Lines för vidareförbindelser från Atlanta. Allt talar för att SAS kunder kommer att använda Delta Air Lines oftare för vidareförbindelser, troligen ännu mer när SAS går med i SkyTeam.

Anko van der Werff, SAS vd.

Behöver man vara orolig om man sitter med en massa EuroBonouspoäng, kommer dem att bli värdelösa?

Beslutet att SAS lämnar den populära poängalliansen Star Alliance och går över till Sky Team har lett till en stor oro kring de 7,5 miljoner medlemmarna i EuroBonus programmet.

Vd:n Anko van der Werff fick frågan på presskonferens och svarade att ”man skulle ta hand om sina kunder”. Frågor vi alla poängjägare dock väntar svar på är hur bonuspoäng hos SAS kommer att värderas i den nya alliansen SkyTeam, om olika statusnivåer kommer att matchas i det nya systemet och i vilken omfattning det kommer att finnas tillgängliga bonusbiljetter. I nuläget finns inga konkreta svar.

Dela inlägg

Dela inlägg

Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.

Reseerbjudanden
Kampanjer
Annons
Ad Size: 336x280 px

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Du godkänner vår integritetspolicy.

Stötta happytravels reseblogg

happytravels.se är en gratis icke officiell blogg för poängsamlare och har ingen koppling till SAS EuroBonus-programmet. Bloggen drivs helt av frivilliga donationer från våra läsare och olika samarbeten. Hemsidan kan innehålla reklam, annonser och betalda samarbeten. Detta är kostnadsfritt för dig som läsare. Eventuell provision och ersättning är avgörande för att kunna upprätthålla driften av hemsidan. Använd gärna våra länkar som publiceras och gå till erbjudandena genom dem. Vi publicerar endast länkar och erbjudanden som vi anser är relevanta och gynnar våra läsare. Vill du samarbeta med happytravels eller annonsera på hemsidan? Välkommen att kontakta info@happytravels.se

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Välj vilka av våra nyhetsbrev du vill prenumerera på: Dagligen, veckovis, Månadsvis eller inom kategorierna Kampanjer, Bonusresor & Reserapporter eller Poängnyheter.

Du godkänner vår integritetspolicy.