SAS stänger rutten mellan Köpenhamn och Shanghai (PVG) från och med den 10 november 2024

Det sista flyget från Köpenhamn är den 7 november 2024 och den sista returresan från Shanghai är den 8 november 2024.

På grund av rådande marknadsförhållanden har sas tagit det svåra beslutet att avbryta tjänsterna till Shanghai. Kina är dock fortfarande en viktig marknad för SAS och flygbolaget meddelat att dem aktivt kommer att följa situationen för att se om det finns framtida möjligheter att återupprätta närvaro i denna  region.

Källa: SAS latest updates 2024.10.09

SAS avslutar sin trafik till Kina på grund av höga bränslekostnader på grund av omvägarna för att undvika Ryskt luftrum. Till grund är det också en kombination med en låg efterfrågan efter pandemin och svårigheten att konkurrera med de kinesiska flygbolagen. Bland annat slutade Virgin Atlantic nyligen flyga till Shanghai helt, samt British Airways som avslutar sin rutt till Peking. Även Lufthansa, Air France och KLM verkar ha avsikter att dra ner på sina flygningar till Kina.

SAS meddelar att ”Kina dock fortfarande är en viktig marknad för SAS och att dem aktivt kommer att följa situationen för att se om det finns framtida möjligheter att återupprätta sin närvaro i denna viktiga region”.

We continually evaluate our route network to ensure we are optimizing resources and meeting demand. Due to current market conditions, including an unbalanced competitive landscape where Chinese carriers can fly over Russian airspace while European carriers cannot, we have made the difficult decision to suspend services to Shanghai. However, China remains a key market for SAS, and we will actively monitor the situation for future opportunities to restore our presence in this important region, while continuing to serve our customers through other destinations in Asia.

Ombokning: Berörda passagerare som bokat via SAS kanaler har informerats via e-post och/eller SMS.

Källa.

”We can offer rebooking to our partner airlines Air France (AF) and KLM (KL). Please note that it may take some time before rebooking has been done. Suggestions for a new itinerary can be viewed in My Bookings.

We apologize for any inconvenience and hope that the new flight(s) will suit you. If your new route includes a transfer at another airport, please make sure that you are up to date with the entry requirements both for the destination and transfer point. Kindly make sure to inform all travelers in your booking.   

Here are your three options:  

1. Travel on the new flight(s) we provide as an alternative

If you agree with the new itinerary, you do not have to take any action. If you don’t contact us, we will regard this as an acceptance of the new flight suggestion, which will constitute our new agreement with you. 

2. Rebook to a new flight, free of charge 

Please contact SAS Customer Service for your alternatives under comparable transport conditions. We kindly ask you to do this within 15 days after receiving this message. 

3. Cancel your booking and get a refund 

If you choose not to travel, you can cancel your booking and get a refund. You must contact SAS Customer Service if you decide not to travel. We will process your refund within seven days, for the part(s) of the journey not traveled. Please note that online cancellation and refund is not possible.


You can read more about your rights here: EU Passenger Rights | SAS (flysas.com)   

For travelers to or from USA, read about the rights for air travelers with disabilities here:  https://www.transportation.gov/airconsumer/disabilitybillofrights 

For travelers to or from Canada, read about the air passenger protection rules here:  https://www.flysas.com/ca-en/legal-info/us-canada/canada-air-passenger-protection-rules/ 

Information about National Enforcement Bodies in the EEA”.

Premium medlemskapet är en tjänst för dig som inte vill bli störd av automatiska reklamannonser på hemsidan. Med ett Premium-medlemskap slipper du alla sådana annonser och du har också tillgång till låsta artiklar.

Dela inlägg

Reseerbjudanden
Kampanjer
Annons
Ad Size: 336x280 px
Nyhetstips

Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.

Snabblänkar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hitta tillgängliga bonusplatser i Business & First class till din poängresa

Få 20% rabatt hos AwardFares på första månaden när du tecknar ett Gold eller Diamond medlemskap.

Sökverktyget Awardfares gör det möjligt för dig att hitta SkyTeam bonusresor i Business & First class. Du kan prova en 24h fri provperiod med vår länk, innan du bestämmer dig för om du vill börja betala och fortsätta med medlemskapet. Rabattkoden på 20% gäller endast i 7 dagar. För att få rabatt behöver du bara klicka på länken igen. Att skapa ett medlemskap är kostnadsfritt.

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Du godkänner vår integritetspolicy.

Nyhetstips poängrelaterat

Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.

Stötta happytravels reseblogg

happytravels.se är en gratis icke officiell blogg för poängsamlare och har ingen koppling till SAS EuroBonus-programmet. Hemsidan kan innehålla reklam, annonser och betalda samarbeten. Detta är kostnadsfritt för dig som läsare. Eventuell provision och ersättning är avgörande för att kunna upprätthålla driften av hemsidan. Använd gärna våra länkar som publiceras och gå till erbjudandena genom dem. Vi publicerar endast länkar och erbjudanden som vi anser är relevanta och gynnar våra läsare. Vill du samarbeta med happytravels eller annonsera på hemsidan? Välkommen att kontakta info@happytravels.se

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Välj vilka av våra nyhetsbrev du vill prenumerera på: Dagligen, veckovis, Månadsvis eller inom kategorierna Kampanjer, Bonusresor & Reserapporter eller Poängnyheter.

Du godkänner vår integritetspolicy.