Trip Report: Business class med Air France Boeing 777-300

Trip report Köpenhamn (CPH) - Phu Quoc (PQC), Vietnam

Vi hade egentligen en inbokad bonusresa till Filippinerna 🇵🇭 samma datum med Turkish airlines i Business class, där ett segment mitt i hemresan, blev ombokat till 1,5 dygn (?) senare. Turkish är ju en del av Star Alliance, vilket gjorde att vi inte kunde göra några ändringar på den bonusresan, eftersom sas gått med i SkyTeam och vår Amex 2for1 förfallit. Försökte lösa det med Turkish Airlines utan att lyckas. Så det var bara att kasta sig ut på Awardfares och försöka hitta en bonusresa samma datum som vi lagt semestern. Vi hittade tillgänglighet i Business class till Vietnam med Vietnam Airlines.

Bonusprogram: SAS EuroBonus
🛫 Flygbolag: KLM, Air France, Vietnam Airlines
💺 Kabinklass: Business
🌇 Avreseort: Köpenhamn (CPH)
🌏 Destination: Vietnam 🇻🇳 Phu Quoc (PQC)
🔄 Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
⭐️ Antal poäng (per person): 187.500
💯 2for1 voucher (50% poängrabatt): Ja
💰 Skatter&avgifter (per person): 2404 SEK
👩‍❤️‍👨 Antal resenärer: 2
📆 Genomförd: Jan 2025

Vår första bonusresa sedan SAS lämnade Star Alliance & gick med med i SkyTeam.

Första bonusresan med SkyTeam. Eftersom att vi ursprungligen hade en resa inbokad till Filippinerna och den blev avbokad, var inte jag den lycklige som hann att norpa några bonusbiljetter under den korta period som poängpriset var x1 på Vietnam airlines. Vi betalade x2 på poängpriset med en Amex 2for1 voucher (50% poängrabatt). 

Vi lämnade Sverige i storm, vilket resulterade i flera sena avgångar och missade anslutningsflyg. KLM ombokade oss från Köpenhamn (CPH) till Paris (CDG) i stället för Amsterdam (AMS), men på grund av fortsatt storm och svårigheter med landning missade vi även detta anslutningsflyg. Väl i (CDG) blev vi ombokade i Business med Air France Boeing 777-300 via BKK för att slutligen nå Ho Chi Minh och vidare till Phu Quoc. Måste säga att SkyTeam levererar i service, att dem dessutom ombokade i Business class som Revenue då det inte fanns ’tillgängliga bonusbiljetter’.

Ursprunglig utresa:

  • CPH 06:00 – AMS 07:25 KLM
  • AMS 08:30 – FRA 09:35 KLM
  • FRA 13:05 – SGN 06:35 VN
  • SGN 09:00 – PQC 10:00 VN

Ursprunglig hemresa:

  • PQC 20:25 – SGN 21:35 VN Airbus A321
  • SGN 23:50 – FRA 07:05 VN 787 
  • FRA 10:15 – AMS 11:35 KLM Embraer 190
  • AMS 12:15 – CPH 13:30 KLM Embraer 190

Ändrad resrutt pga försenade anslutningsflyg:

  • CPH 06:45 – CDG 08:50 KLM Airbus A220-300
  • CDG 15:35 – BKK 09:15 AF Boeing 777-300
  • BKK 11:20 – SGN 13:05 VN Airbus A321
  • SGN 14:50 – PQC 15:50 VN Airbus A321

Hur vi bokade denna resa för poäng i Business class

Under alla år, fram till jan 2025, har vi använt oss av ett SAS Amex premium kort för att samla poäng på vardagliga inköp och sedan bokat bonusresor för poäng världen över. Då vi handlat för minst 150.000 SEK varje kalenderår, har vi fått en Amex 2for1 voucher (50% poängrabatt), som gjort att vi kunnat resa 2 personer för poängpriset av 1. Totalt betalade vi 187.500 poäng i Business class och 2404 SEK per person i flygskatter och bokningsavgift. 

** American Express ändrade villkoren för premiumkortet under 2025, och för att kunna boka bonusresor i Business class behöver man i stället ett SAS Amex Elite kort. Om man är okej med att resa i Ekonomiklass kan man fortsatt använda SAS Amex premium kort.

Incheckning och Lounge

När du reser i SAS Plus eller SAS Business får du fri tillgång till sas lounge på Arlanda och Köpenhamn. SAS Gold Lounge är endast tillgänglig för EuroBonus Diamant- och Guld-medlemmar, såväl som för SkyTeam Elite Plus-resenärer som visar upp ett boardingkort för en flygning som utförs av SAS eller ett SkyTeam-flygbolag.

Köpenhamn (CPH).

SAS Gold Lounge Köpenhamn (CPH).

Ombord

Flygningarna inom Europa är narrowbody och även om man flyger Business class har man således inga wide-body säten utan flygplansstolen är som ekonomiklass, med skillnaden att mittensätet är blockerat. Väldigt trevlig purser som tog sig tid för Business passagerare och pratade med alla, serverade mat och dryck och gav uppdateringar om flygförseningar och anslutningsflyg. På första flygning serverades frukost och dryck. Jag tog inte bilder på anslutningsflygen utan endast från long-haul flighterna till och från Phu Quoc. för det kändes överflödigt. 

CDG – BKK Boeing 777-300

CDG – BKK Boeing 777-300

CDG – BKK Boeing 777-300

CDG – BKK Boeing 777-300

Köpenhamn (CPH).

SAS Gold Lounge Köpenhamn (CPH).

CDG – BKK Boeing 777-300

CDG – BKK Boeing 777-300

Ombord på CDG - BKK Boeing 777-300 Business class

Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av ett glas champagne och små ostkex världsklass. Sedan blev det kall förrätt med efterföljande val av huvudrätt (se meny längst ned i inlägget). Cirka två timmar innan landning blev det serverat val av frukost för den som önskade. I amenity kit fanns en klisterlapp man kunde sätta upp om man önskade bli väckt inför frukosten. Jag kan inte direkt hitta något att klaga på , hatten av för crew och service! 

Air France driver denna version av Boeing 777-300ER konfigurerad med 296 säten i fyra serviceklasser. Det flygs på olika rutter. Klasserna ombord inkluderar La Première, Business, Premium Economy och Economy. I planet hittar du 2 gångar, vilket innebär att du inte måste kliva över någon för att ta dig ut till mittgången. Om du reser tillsammans med någon välj mittenraderna eftersom de är konfirmerade tillsammans. Det är en högre integritet på fönsterplatser, eftersom du sitter ensam. 

Amenity kit var ganska komplett, inklusive tofflor, en ögonmask, ett tandläkarkit med tandborste, tandkräm, en hårkam, öronproppar, handkräm, läppbalsam. Fin touch!

Meny:

  • Appetizer: cream of smoked sweetcorn soup, girolle mushrooms and toasted buckwheat
  • Starter: camargue red rice, sweet potato and rainbow trout sale with raspberry vinaigrette
  • Main: Chicken, buttermilk sauce, buckwheat risotto, parsley oil

Anslutningsflyg PQC - SGN

Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av ett glas champagne och små ostkex världsklass. Sedan blev det kall förrätt med efterföljande val av huvudrätt (se meny längst ned i inlägget). Cirka två timmar innan landning blev det serverat val av frukost för den som önskade. I amenity kit fanns en klisterlapp man kunde sätta upp om man önskade bli väckt inför frukosten. Jag kan inte direkt hitta något att klaga på , hatten av för crew och service! 

PQC – SGN Airbus A321 Business class

PQC – SGN Airbus A321 Business class

Anslutningsflyg PQC - SGN

Som Business class resenär får du tillgång till lounge på flygplatsen i Phu Qouc. En ganska liten lounge, men när vi var där var det endast 4 personer i loungen. Val av varma och kalla rätter fanns tillgängligt. Alkoholfria drycker och öl fanns att välja på i kyldisken. 

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

 SGN – FRA Boeing 787-9

Ombord på SGN - FRA Boeing 787-9 Business class

Vietnam Airlines är ett av de första flygbolagen i Sydostasien som trafikerar Boeing 787-9. Flygplanet har bekväma sittplatser för 274 passagerare fördelat på tre klasser. Business class erbjuder 28 stycken platser. Bekvämligheterna inkluderar personlig Audio Video On Demand (AVOD), 110v-kontakt eller USB-strömportar vid varje säte och tillgång till WiFi.

Vi blev tilltalade med namn och crew gav fantastisk uppmärksamhet och service, en av de bättre vi upplevt i Business class. Vietnam Airlines erbjuder full måltidsservice på sina flygningar. Utvalda menyer är unika för varje resplan och speciella måltider för att tillgodose kostrestriktioner finns tillgängliga. Alla måltider ombord kompletteras med ett brett urval av varma och kalla drycker. 

Dela inlägg

Dela inlägg

Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.

Reseerbjudanden
Kampanjer
Annons
Ad Size: 336x280 px

Lämna ett svar

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Du godkänner vår integritetspolicy.

Stötta happytravels reseblogg

happytravels.se är en gratis icke officiell blogg för poängsamlare och har ingen koppling till SAS EuroBonus-programmet. Bloggen drivs helt av frivilliga donationer från våra läsare och olika samarbeten. Hemsidan kan innehålla reklam, annonser och betalda samarbeten. Detta är kostnadsfritt för dig som läsare. Eventuell provision och ersättning är avgörande för att kunna upprätthålla driften av hemsidan. Använd gärna våra länkar som publiceras och gå till erbjudandena genom dem. Vi publicerar endast länkar och erbjudanden som vi anser är relevanta och gynnar våra läsare. Vill du samarbeta med happytravels eller annonsera på hemsidan? Välkommen att kontakta info@happytravels.se

Prenumerera på Gratis Nyhetsbrev

Välj vilka av våra nyhetsbrev du vill prenumerera på: Dagligen, veckovis, Månadsvis eller inom kategorierna Kampanjer, Bonusresor & Reserapporter eller Poängnyheter.

Du godkänner vår integritetspolicy.